Weekverslagje

De eerste schoolweek van 2024 is voorbij gevlogen. In de lessen wiskunde oefenden we de oppervlakte van trapezia in. Ook constructies kwamen aan bod. De taallessen staan in het teken van ‘op stap naar het secundair onderwijs’. En ook de werolessen gaan hierover. Uiteraard afgewisseld met de voorbereiding van de naderende sneeuwschool. We leerden al enkele woordjes Duits: ‘Oben warten’, ‘Auf wiedersehen’ en ‘Ich verstehe es nicht’ . Nog 20 dagen te gaan…

We werken ondertussen in de lessen Frans aan unité 27. Hier leren we boodschappen doen, hoeveelheden aanduiden en vragen of zeggen hoeveel iets kost.

De eerste huiswerkweektaak hebben we ook gemaakt. We werken dus met een aantal herhalingsoefeningen voor zowel wiskunde,Nederlands en Frans die tegen het einde van de week in orde moeten zijn.Vandaag was 92% van de zesdeklassers in orde met deze opdracht. We gaan voor de volle 100 % volgende week!

We hadden weer een fijne knutselles op de planning staan vandaag. In deze dure tijden maken we een spaarvarkentje en zo kunnen we een appeltje voor de dorst sparen binnenkort! We startten met een ballon ‘aan te kleden’: we voorzagen een varkenssnuitje en 4 pootjes. Ook oortjes moesten al aangebracht worden. Dan begon de vormgeving met papier-maché. Onze ‘varkenskwekers’ hebben nog wat werk om extra ‘speklaagjes’ aan te brengen volgende week. Maar het wordt vast en zeker een mooi werkje. En…we spotten tegelijkertijd de handig Harry’s en Harriettes in de klas!

Hier enkele foto’s van ’the making of’

In het kader van ons samenwerkingsproject ‘Wereldvliegers’ maken de leerlingen van het zesde leerjaar kennis met de 5 wereldgodsdiensten en het Vrijzinnig Humanisme. Door dit project ervaren onze leerlingen de gelijkenissen en verschillen tussen de verschillende levensbeschouwingen. Interlevensbeschouwelijke dialoog is geen dialoog over verschillen en gelijkenissen. Het is vanuit het verschil op zoek gaan naar datgene wat verbindend is. Naar aanleiding van dit project bezochten we in Sint-Gillis de kerk Sint-Egidiuskerk en in Sint-Niklaas het Huis van de Mens, de moskee Al-Houda en de Evangelische kerk. Onze leerlingen kregen uitleg omtrent de levensbeschouwing, de structuur en de functies van de levensbeschouwelijke ruimtes. Het was een zeer fijne en leerrijke ervaring voor onze leerlingen. Als afsluiter van ons samenwerkingsproject hebben de leerlingen het spel ‘De wereldvliegers’ gespeeld. Met dit spel kregen de leerlingen inzicht in de gelijkenissen en verschillen. En het maakte hen ook wegwijs in de diverse en multiculturele samenleving, waarin we de dag van vandaag in leven.
6de leerjaar
Fouzia El Moussaoui

ILC project ‘Wereldvliegers’

In het kader van ons samenwerkingsproject ‘Wereldvliegers’ maken de leerlingen van het zesde leerjaar kennis met de 5 wereldgodsdiensten en het Vrijzinnig Humanisme. Door dit

Lees meer»