Directie

Winny Van Moeseke
directie@gbshetkompas.be

Zorgcoördinators

Kleuters + 1ste graad

juf Veerle Bernaert
veerle.bernaert@gbshetkompas.be

2de en 3de graad

Juf Els Thiron
els.thiron@gbshetkompas.be

Administratie/ ICT coöordinator

Kleuters

Welkom in de kikkerklas

peuterklas

In de kikkerklas starten de allerkleinsten met het tonen van hun eigen IK! Fier kunnen zijn op hun talenten.

Kom maar mee, hupsakee.

Rondsnuffelen in uitdagende hoeken, leren omgaan met elkaar, ontdekken en op tijd de benen strekken.

Samen met Cezar, de klaspop, gaan we al spelend lerend aan de slag !

Groetjes, Cezar en juf Els.

Juf Els De Rudder
els.derudder@gbshetkompas.be

Welkom in de berenklas

eerste kleuterklas

Welkom in de eerste kleuterklas bij juf Kris en haar klaspop Rosje.

Samen met Rosje gaan we op ontdekking in de vele speelhoekjes van de klas.

Zo gaan we aan de slag met uitdagende materialen en experimenteren we er op los.

Zich geborgen voelen in de klas en bij de juf en de andere kleuters, is het allerbelangrijkste.

Samen spelen, samen delen, vriendjes maken…. het is fijn om een beertje te zijn!

Verder nog een paar weetjes :

  • in de berenklas spelen we elke week poppenkast
  • we kiezen samen rond welk thema we gaan werken
  • we mogen elke morgen eerst vrij in de klas spelen om zo onze vriendjes rustig te verwelkomen
  • als we jarig zijn mogen we een verjaardagkoffertje mee naar huis nemen om zo onze verjaardag voor te bereiden
  • er zijn in de loop van het schooljaar twee medailles te verdienen, een rits- en puzzelmedaille!
  • onze mama’s, papa’s, oma’s en opa’s mogen soms in de klas mee een gezelschapspelletje komen spelen!

Welkom in onze berenklas!

Juf Kris Van Roie
kris.vanroie@gbshetkompas.be

Welkom in de vissenklas

tweede kleuterklas

Ik ben juf Els en ontvang met veel enthousiasme jullie 4-jarige kapoenen in de vissenklas.

“Spelend leren“ staat in mijn klasje centraal. Samen met de kinderen brainstormen en een thema uitbouwen is een uitdaging die we niet uit de weg gaan. Ontdekken, onderzoeken, leren kiezen en oplossingen zoeken in een ruim aanbod van speel-en werkhoeken. Alle ontwikkelingsaspecten komen hier ruim aan bod. In de vissenklas is het gewoonweg TOP! Wil jij de mooiste vis van de zee eens zien? Kom dan maar naar hier… want met ‘regenboogvis’ beleven we hier véél plezier!

Juf Els Van Waebeeke
els.vanwaebeeke@gbshetkompas.be

Welkom in de olifantenklas

derde kleuterklas

De allergrootste kleuters worden verwelkomd in de olifantenklas.

Daar trekken we op ontdekkingsreis door de boeiende wereld van cijfers en letters.

Samen met Lieneke, de klaspop beleven we heel wat leuke avonturen.

Tijdens elk klasthema zorgt zij voor de vrolijke noot.

Het laatste kleuterjaar is een heel boeiend en leerrijk jaar.

En dan… ben je helemaal klaar voor het eerste leerjaar!

Zorg

Juf Sarah – kinderverzorgster
sarah.everaert@gbshetkompas.be

In de klas worden de kleuters ondersteund of soms gaan ze in groepjes mee naar de poezenklas, waar ze dan met een groepje een activiteit doen of allerlei speelleerhoeken kunnen ontdekken. Vinden we het bijvoorbeeld nog moeilijk om iets te begrijpen of te doen, dan krijgen we in de poezenklas de ruimte om dit eens extra te oefenen.

LO

De kleuters gaan twee keer per week turnen in de sporthal. Klimmen, klauteren, lopen, springen, rollen, glijden, … voor allerlei bewegingsvaardigheden worden speelkansen aangeboden. Al doende leren we immers in de kleuterschool. Het klimrek, de plint, de rotsblokken, de danslinten, de karretjes, grote, kleine en zelfs lichtgevende ballen … met al dit leuks vinden we het superfijn in de turnzaal te zijn!

Middagtoezichters

Daisy

Greta

Lager

Welkom in het eerste leerjaar

Het eerste leerjaar is de start van een nieuw hoofdstuk in de schoolloopbaan van onze kinderen. De leerlingen van Het Kompas maken nu echt grote sprongen: ze leren lezen en schrijven met Zoem, rekenen met Wibbel en verkennen de wereld met Wouw! In de derde kleuterklas werd dit allemaal vakkundig voorbereid. Af en toe blikken ze nog eens nostalgisch terug tijdens de projecten die samen met de oudste kleuters worden georganiseerd. In januari hebben deze kampioenen alle letters geleerd en vieren we het letterfeest met de nodige toeters en bellen. Daarna verdiepen we ons in langere teksten en verhalen. Voor wiskunde, rekenen we eerst tot 10 en daarna maken we de sprong tot 20. Tijdens de lessen wereldoriëntatie leren we alles over onszelf, de planten, dieren, beroepen en nog zoveel meer. We gaan ook dikwijls proefondervindelijk aan de slag. Naast het zware denkwerk sporten we natuurlijk ook, hebben de kinderen recht op levensbeschouwelijk onderwijs en gaan we ook muzisch aan de slag. We zingen, bewegen, knutselen en spelen toneel. Dit is meestal verbonden aan een welbepaald thema. Wekelijks krijgen de kinderen nog de kans om de geleerde leerstof in te oefenen op een speelse manier tijdens het hoekenwerk. Het is de bedoeling dat de kinderen gedurende hun tijd in het eerste leerjaar groeien in hun probleemoplossend denken en zelfstandigheid, want dat hebben ze ook nodig in het dagelijks leven. Het team van het eerste leerjaar gaat steeds enthousiast op zoek naar het talent in ieder kind, zorgt dat het zich kan ontplooien en stuurt bij waar nodig. Wij zorgen voor een goede basis zodat we ieder individu kunnen laten groeien.

Tot binnenkort in de eerste klas!

Welkom in het tweede leerjaar

Hier leggen we de focus op “elkaar helpen”. Tijdens de lessen, op de speelplaats, tijdens uitstappen,… kan een helpende hand wonderen doen. Op die manier leren we van elkaar en kunnen we nog meer groeien naar zelfstandigheid. In ons leerjaar is ook “zelfstandigheid” een belangrijk leerdoel. We krijgen opdrachten die op onze persoonlijke vaardigheden zijn afgestemd en waarmee we zelf aan de slag gaan. Ook tijdens ons hoekenwerk leren we zelfstandig of met klasgenoten uitdagende problemen oplossen.

Wibbel helpt ons rekenen tot 100. Ook de maal-en deeltafels kennen we op het einde van het schooljaar helemaal uit het hoofd. Inhouden, kloklezen en meetopdrachten komen in het tweede leerjaar aan bod in tal van meetcircuitjes. Al doende leer je het best!
Het aanvankelijk lezen zit nu al goed, daarom leren de kinderen met echte verhaaltjes werken.
Elke dag doen wij aan kwartierlezen en dat werpt zijn vruchten af. Onze leesniveaus zijn er echt wel op vooruit gegaan.
Steeds moeilijkere woorden leren schrijven is een echte uitdaging!

Juf Pia komt elke dinsdag lesgeven en doet ook de zorg in onze klas.
Tijdens de lessen van wereldoriëntatie leren de kinderen heel wat over de omgeving, het milieu, de maatschappij,… Per seizoen gaan de kinderen op wandeling in de buurtomgeving om te ontdekken, waar te nemen,…

Tijdens het hele schooljaar krijgen de kinderen vaak de kans om hun muzische talenten te showen en te bewonderen. Tijdens de les maar ook bij tal van activiteiten zoals carnaval, herfst, sinterklaasfeest, kerst, muzische dag, … gaan we creatief aan de slag. We maken ook enkele uitstapjes zoals toneel, bos, dierentuin, schoolreis,…
Komen jullie ook snel meegenieten?

Juf Manuella Van Puyvelde
manuella.vanpuyvelde@gbshetkompas.be

Juf Pia De Langhe
pia.delanghe@gbshetkompas.be

Welkom in het derde leerjaar

Wat wij leren is cijferend optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Het hoofdrekenen wordt ook uitgebreid naar 1000.

En bij taal merken we opeens dat de zinsleer een onderwerp en persoonsvorm heeft en dat bij woordleer er plots naast het lidwoord en zelfstandig naamwoord een bijvoeglijk naamwoord komt, samen met een werkwoord.

Leren leren komt aan bod bij het studeren van de lessen wero, de belangrijkste woorden en inhouden eruit halen en oefeningen opnieuw maken proberen we te stimuleren.

Kanjam wat is dat? Daar maak je kennis mee in de sportweek. Een hele week elke voormiddag sporten staat in het derde ook op het programma.

Op het perron van Sint-Niklaas vertrekken we jaarlijks naar Gent, daar gaan we op zoek naar historische

littekens en uiteraard kan een bezoek aan het Gravensteen niet ontbreken.

Moestuin is een begrip waar je zeker mee kennis maakt in het derde. Wij maken de tuin klaar na de winter door echt te spitten en te bemesten. Om dan te zaaien en planten en onze groenten de verzorgen en te oogsten. Een echte beleving!

Juf Els Van Daele
els.vandaele@gbshetkompas.be

Welkom in het vierde leerjaar

Welkom in het vierde leerjaar, waar de kommagetallen geen geheimen meer hebben en breuken volkomen normaal zijn.

Boeken en verhalen staan centraal in onze klas.

We maken kennis met een steeds grotere leefwereld.  We gaan samen  op pad, te voet of met de fiets, om allerlei weetjes te ontdekken.

Voor een dansje, liedje of een tof knutselwerk ben je hier zeker aan het juiste adres.

Van een bijna tiener verwachten we al heel wat zelfstandigheid.

Maar bovenal streven we naar een TOPKLAS met vrienden die respect hebben voor elkaar.

Juf Katrien Govaert
katrien.govaert@gbshetkompas.be

Welkom in het vijfde leerjaar

Bienvenue au cinquième!

In het vijfde leerjaar hebben we een goed gevuld programma voor de boeg.
Getallen tot 10 miljoen, procenten, breuken, oppervlakte en nog veel meer fijn wiskundig gezwoeg.
De spellingsregels, de tegenwoordige maar ook verleden tijd, … we pluizen deze spellingsmysteries allemaal uit.
Een spreekbeurt of actualiteit voorstellen, teksten lezen, schrijven, luisteren naar elkaar, opzoeken in het woordenboek,… zo kent de Nederlandse taal bijna geen geheimen meer voor ons.

Naast het Nederlands, komt er ook een nieuwe taal bij! Frans!
We maken een tocht door de tijd: van de prehistorie tot onze tijd.

Je hoort het al: we leren heel wat in het vijfde leerjaar. We zullen hard werken maar dit wordt natuurlijk afgewisseld met leuke muzische activiteiten, grappige tussendoortjes en toffe uitstappen.

Veel plezier et bonne chance!

Meester Sven Hellemans
sven.hellemans@gbshetkompas.be

Welkom in het zesde leerjaar

Welkom in het laatste jaartje van de lagere school ! Hier gaat alles razendsnel! We zijn een hechte vriendengroep en krijgen heel wat verantwoordelijkheden. Onze petekindjes van het eerste leerjaar vinden dankzij ons snel hun draai op GBS Het Kompas. We doen heel veel uitstappen, meestal met de fiets. Want bewegen dragen wij hoog in het vaandel. We lopen ook regelmatig toertjes rond de school om zo onze conditie optimaal te krijgen want… in het 2de semester trekken we met de klas op sneeuwschool! Hier beleven we een onvergetelijke tijd!

We worden klaargestoomd om de grote stap naar het secundair te maken. Zelfstandig leren werken en leren plannen, daar werken we aan. Er wordt ook voldoende tijd genomen om mediawijs te worden!

We doen kwartierlezen, maken powerpoints rond actuele onderwerpen, regelmatig staat een STEMatelier op de planning,… Kortom: we leren onze eigen talenten ontdekken en gebruiken!

Met een rugzak boordevol ervaringen en herinneringen vliegen we eind juni een veelbelovende toekomst tegemoet!

Zorg

Juf Kelly De Bock
kelly.debock@gbshetkompas.be

Juf Sofie De Beule
sofie.debeule@gbshetkompas.be

Heeft je kind het wat moeilijker met taal of rekenen? Duurt het verwerkingsproces en de automatisatie wat langer? Is je kind daarentegen een kei in die vakken? Of heeft je kind nood aan een andere aanpak? Voor elk van hen wordt zorg op maat voorzien: aanpassingen, hulpkaarten, het gebruik van ondersteunend materiaal, begeleiding in een kleinere groep of ondersteuning samen met de klasleerkracht, aangepaste of vereenvoudigde oefenmaterialen, extra uitdagend materiaal, breinbrekers, … Laten we daarbij ook vakken als wereldoriëntatie en muzische vorming niet vergeten. Tijdens deze lessen is er ook ondersteuning: begeleiding bij groepswerk en hoekenwerk, samen op stap, samen werken aan muzische opdrachten, ict-opdrachten begeleiden, … Daarnaast is er ook aandacht voor het welzijn: sociogram, groepsgesprekken, individuele gesprekken, misverstanden en ruzies uitklaren, … Elk kind telt mee en doet er toe.

Juf Julie Van Haevermaet
julie.vanhaevermaet@gbshetkompas.be

Juf Pia De Langhe
pia.delanghe@gbshetkompas.be

LO

Het hele team van GBS Het Kompas hecht veel belang een fitte levensstijl. Onze turnlessen gaan door in de mooie, grote sporthal De Gavers waar we naar hartenlust kunnen lopen, klimmen en sporten. Ook in de openlucht zijn er veel mogelijkheden op onze school.  Zo sporten we buiten op de grote speelplaats of op het grasveld onder de bomen wanneer het warm en zonnig is. De kleuters kunnen zich regelmatig uitleven op de fietsen en de kinderen van de lagere school bieden we allerlei sportmateriaal aan tijdens de speeltijden.

Op het einde van het schooljaar staan er jaarlijks verschillende sportevenementen op het programma. De jaarlijkse loopwedstrijd voor de lagere school en het iconische voetbaltoernooi zijn al vele jaren een vaste waarde. Ook verplaatsingen binnen onze gemeente (en soms zelfs daarbuiten) proberen we zoveel mogelijk met de fiets te maken. Onze leerlingen van de derde graad trekken regelmatig hun loopschoenen aan om te werken aan hun conditie.

Het derde leerjaar kan verschillende sporten uitproberen tijdens de schoolsportklassen die in samenwerking met onze gemeente georganiseerd worden. De lagere school sluiten we in het 6de leerjaar traditioneel af met de sneeuwklassen in Oostenrijk.

Sport is gezond en niet alleen omdat je er fit van wordt. Wie regelmatig sport merkt al gauw heel wat positieve veranderingen op. Je voelt je beter in je vel en je voelt minder stress, je leert samenwerken met je klasgenoten én je voelt je fitter en sterker. Niets dan voordelen dus!

Juf Joke De Backker
joke.debackker@gbshetkompas.be

Juf Veerle Durinck
veerle.durinck@gbshetkompas.be

Middagtoezichters

Marie Rose

Emine

Sarah

Berlinde

Levensbeschouwelijke vakken

Islam

Tijdens de islamlessen besteden we aandacht aan een variëteit van geloofsaspecten die aan de basis liggen bij norm- en waardebepaling in het licht van de islam.

Inhoudelijk wordt het vak islam onderverdeeld in volgende thema’s:

Geloofsleer, Aanbidding, Godsdienst en cultuur, Zedelijkheid, Koran en Het leven van de profeet.

Aan de hand van deze thema’s gaan we dieper in op topics als respect, eerlijkheid; geloof, gelijkheid, liefde, behulpzaamheid en verbondenheid. Er wordt hier gestreefd naar een goed begrip van deze thema’s; alsook de praktische invulling hiervan in het dagelijkse leven. In het vak islam bekijken we ook de gelijkenissen met andere levensbeschouwingen en benaderen we geloof vanuit een breder context.

Juf Fouzia El Moussaoui
fouzia.elmoussaoui@gbshetkompas.be

Rooms-katholieke godsdienst

In de godsdienstklas maken we kennis met bijbelse figuren die een belangrijke rol hebben gespeeld in de geschiedenis.

In het eerste en tweede leerjaar komt vooral de figuur van Jezus aan bod. Hij vormt de basis van het christelijk geloof. We leren het doen en laten van Jezus kennen en trachten Hem als voorbeeld te zien.

Vanaf het derde leerjaar komen er ook de profeten bij. Door de boodschap van de bijbelse verhalen te verkennen en te reflecteren naar ons eigen leven ontdekken we dat de verhalen tijdloos zijn.

We gaan dieper in op christelijke waarden zoals: geloof, hoop, liefde, vertrouwen, dankbaar zijn, vergeven, aanvaarden, eerlijk zijn, respect hebben voor elkaar en voor de natuur en voor al wat leeft, verbondenheid…

We geloven dat er een bepaalde energie die wij ‘God’ noemen onzichtbaar aanwezig is en die alles en iedereen met elkaar verbindt.

We gaan in gesprek en filosoferen over levensvragen. We bekijken filmpjes, vullen werkblaadjes in of we maken gebruik van een creatieve verwerking.

Elk jaar werken we een project uit met de andere levensbeschouwingen waarbij we kennismaken met hun visie.

Juf Anne Van Overloop
anne.vanoverloop@gbshetkompas.be

Niet-confessionele zedenleer

WAT IS ZEDENLEER?

  1. Jezelf leren kennen: kinderen onderzoeken op een creatieve manier wat ze zelf belangrijk, interessant, goed, leuk of vervelend vinden in hun leven en hoe ze daarmee omgaan.
  2. De ander leren kennen: kinderen leren luisteren naar anderen. Ze vergelijken de eigen mening met die van andere kinderen en leren dat er overeenkomsten en verschillen zijn.
  3. Keuzes leren maken: kinderen bekijken hun eigen denken en doen, dit op kritische wijze. Dit doen ze aan de hand van verhalen, gesprekken, … en wederzijdse ervaringen. Hierbij worden ze aangemoedigd eigen keuzes te maken en bij tegenstrijdige keuzes te zoeken naar een oplossing.
  4. Verschillen leren respecteren: kinderen onderzoeken waarden en normen in onze samenleving. Ze leren dat je ondanks verschillen tussen mensen, culturen en levensbeschouwingen goed met elkaar kunt samenleven door iedereen in eigen waarde te laten. Ze leren zich in te leven in de ander, niet te snel te oordelen en een open houding te ontwikkelen.
  5. Verantwoordelijkheid leren nemen: kinderen leren zelf verantwoordelijkheid te dragen, onderzoeken de gevolgen van hun keuzes voor zichzelf, anderen en hun omgeving en ze leren samenwerken. Vaardigheden die belangrijk zijn om goed met elkaar te kunnen samenleven.
  • Zedenleer vertrekt vanuit het vrijzinnig humanisme: het humanisme is een levensbeschouwing die de menselijke waardigheid centraal stelt. Zelfbeschikking, vrijheid en verantwoordelijkheid, betrokkenheid en gelijkwaardigheid zijn hierbij kernwoorden.
  • In de lessen kunnen kinderen de eigen ervaringen en ideeën onderzoeken en is er volop ruimte om dit in alle openheid en veiligheid te doen. Dialoog is belangrijk! De kinderen worden op speelse wijze aangemoedigd om met elkaar te delen wat ze denken, voelen, willen en doen. Maar ze leren ook om kritisch na te denken.
  • Werkvormen: door het gebruik van een variatie aan creatieve werkvormen komt ieder kind met zijn verschillende kwaliteiten aan bod. Kringgesprek, rollenspel, spel, schrijven, tekenen, film, groepswerk, … zorgen voor afwisseling en maken dat het soms muisstil en dan weer rumoerig is tijdens de lessen.

Grote en kleine mensen stellen vragen. Sommige zijn niet alledaags en raken levensthema’s zoals liefde, dood, identiteit, natuur, geloof, goed en kwaad, mooi en lelijk,… We noemen ze ook wel levensvragen; je hebt er niet zo 1,2,3 een antwoord op, maar ze gaan over belangrijke waarden in het leven. In de lessen zedenleer onderzoeken kinderen deze en andere vragen op een interactieve, speelse en creatieve manier.

ZEDENLEER IS LATEN ZIEN WAT JE DENKT, WILT EN VOELT EN OOK LUISTEREN NAAR WAT EEN ANDER BEDOELT!

Juf Christine Rombaut
christine.rombaut@gbshetkompas.be

Protestantse godsdienst

Protestants

Evangelisch

Godsdienst

Onderwijs

Het PEGO wil kinderen en jongeren helpen in hun groei naar volwassenheid en bij hun ontwikkeling als persoon. Ons doel is dat ze antwoorden vinden op vragen die hen bezighouden om op die manier goed te functioneren in de maatschappij.

Omdat in België het Protestantisme minder bekend is, hebben we meestal kleine klasjes van 1 tot 4 leerlingen.

Wat doen we in de godsdienstles?

– Per leerjaar werken we rond een levensbeschouwelijk jaarthema zoals:

‘In vertrouwen op weg gaan’; ‘Verlangen naar Gods Koninkrijk’; ‘geloof, hoop en liefde’ …

– Per periode (= tijd tussen 2 vakanties) komen ook pedagogische en sociale thema’s aan bod zoals: ‘vriendschap’; ‘anders zijn’; ‘ pesten, ruzie en conflicten’; ‘waarden en normen’; ‘gevoelens’ …

– In de godsdienstles maken kinderen kennis met verhalen uit de bijbel die aansluiten bij het thema. We beschouwen die thema’s in de tijd van de bijbel en in onze tijd. We praten met de kinderen over wat die verhalen bij hen oproepen. Want hun eigen ervaringen en ideeën zijn de bouwstenen om hun eigen weg te vinden in het leven; en hun eigen Godsbeeld en visie te vormen. De verwerking gebeurt via werkblaadjes die we verzamelen in een boekje; of via een creatieve activiteit zoals schilderen, knutselen, boetseren, een gerecht bereiden en proeven, … ,zingen of een spel spelen.

Juf Bettina Van Hoornyck
bettina.vanhoornyck@gbshetkompas.be