Reporters van de week: Nora en Raisa

Dag lieve mama’s en papa’s,

het is alweer een hele tijd geleden dat we een berichtje op de website hebben gezet. We hebben dan ook helemaal niet stil gezeten de voorbije weken. Eind januari kenden we al onze lees- en schrijfletters. Dat wil niet zeggen dat we niet meer verder oefenen met dat lezen. Onze woordjes worden steeds langer en moeilijker: dubbele kopjes, dubbele staartjes, soms zelfs allebei. Veel lettertjes om aan elkaar te hangen. Maar we doen super flink ons best. Aangezien we, zoals gezegd, al onze letters kennen, vierden we vorige week een heus letterfeest: we maakten onze eigen puddingboompleinse vertelpet en bij juf Julie speelden we een groot ganzenbordspel. Wat was dat leuk!!

De rekenlessen zijn uiteraard ook niet stil gevallen. We maakten intussen kennis met de getallen tot aan de 20. We beginnen zelfs al wat te rekenen tot aan die 20. Oefeningen als 2 + 10 kunnen we al vlot uitrekenen. Ook de splitsingen blijven we elke dag herhalen, zodat we binnenkort heel vlot die brug kunnen inoefenen.

De wero-lessen gingen over onze talenten en nu leren we over dag en nacht, over de wereldbol…

Vorige week bakten we in de klas een eitje. We lazen en bespraken eerst het stappenplan, iedereen moest zelf zijn eitje breken en in de pan gieten. Als ons eitje klaar was, mochten we lekker smullen: een spiegelei met een lekkere boterham.

Zoals gezegd blijven we heel veel lezen in onze klas. We lezen soms met iedereen samen, de juf leest soms een verhaal voor, soms oefenen we in kleine groepjes, soms mogen we kiezen waar we zitten in de klas om even rustig een boekje te lezen en vandaag kwam er weer iets nieuws bij: meter- en peterlezen. De kinderen van het 6de leerjaar kwamen ons halen om samen te lezen. Ook nu mochten we kiezen waar we wilden zitten en veel kinderen genoten buiten van het zonnetje. Dit doen we vanaf nu elke week.

Zo, we plaatsen hieronder nog enkele foto’s. De andere foto’s komen op de website waar je eens een kijkje kan gaan nemen.

Groetjes en tot de volgende keer

Raisa en Nora

In het kader van ons samenwerkingsproject ‘Wereldvliegers’ maken de leerlingen van het zesde leerjaar kennis met de 5 wereldgodsdiensten en het Vrijzinnig Humanisme. Door dit project ervaren onze leerlingen de gelijkenissen en verschillen tussen de verschillende levensbeschouwingen. Interlevensbeschouwelijke dialoog is geen dialoog over verschillen en gelijkenissen. Het is vanuit het verschil op zoek gaan naar datgene wat verbindend is. Naar aanleiding van dit project bezochten we in Sint-Gillis de kerk Sint-Egidiuskerk en in Sint-Niklaas het Huis van de Mens, de moskee Al-Houda en de Evangelische kerk. Onze leerlingen kregen uitleg omtrent de levensbeschouwing, de structuur en de functies van de levensbeschouwelijke ruimtes. Het was een zeer fijne en leerrijke ervaring voor onze leerlingen. Als afsluiter van ons samenwerkingsproject hebben de leerlingen het spel ‘De wereldvliegers’ gespeeld. Met dit spel kregen de leerlingen inzicht in de gelijkenissen en verschillen. En het maakte hen ook wegwijs in de diverse en multiculturele samenleving, waarin we de dag van vandaag in leven.
6de leerjaar
Fouzia El Moussaoui

ILC project ‘Wereldvliegers’

In het kader van ons samenwerkingsproject ‘Wereldvliegers’ maken de leerlingen van het zesde leerjaar kennis met de 5 wereldgodsdiensten en het Vrijzinnig Humanisme. Door dit

Lees meer»