Een dagje in 3

Even een verslag van een toch wel drukke, leuke dag in het derde leerjaar.

We startten de dag met LBV, steeds fijn om even in kleine groepjes bij de juffen te werken. Daarna vlogen we erin met de dagstarters. De klokken kennen we nu tot op 5 minuten nauwkeurig analoog en digitaal. Maar vanaf volgende week leren we tot op 1 minuut nauwkeurig, dat wordt nog spannend! Ondertussen zitten we ook weer in de helft van de wiskundelessen van het derde leerjaar. We leerden al cijferend optellen en de rest volgt zeer snel.

Na al dat zwoegen en zweten in het werkboek, was het tijd om te genieten van een lekker tasje soep. Dit was in het kader van: ‘Ik trek het me aan’. En de ouderraad voorzag ons van een overheerlijke, verse wortel/pompoensoep. Een dikke dankjewel hiervoor.

Na de middag maakten we ze een transportmiddel en dit in teken van het thema van wero: ‘Te land, ter zee en in de lucht’. De opdracht luidde: ‘Maak een transportmiddel die een brief kan brengen van de klas naar juf Winny haar bureau.’ De leerlingen waren vrij in het ontwerp. Ze maakten eerst een schets, overlegden en verdeelden de taken. Sommigen moesten nog wat bijsturen. Er werden hier en daar ook handige opa’s, mama’s, … ingeschakeld. Dus langs deze weg wil ik deze mensen ook bedanken. Vandaag volgde de montage en de uitwerking en alle transportmiddelen reden tot aan juf Winny. Sommige reden over rails, sommige zelfstandig en af en toe wel wat tollend, andere moesten manueel geduwd of getrokken worden. Sommige werden zelf aangekondigd door middel van een walkie-talkie. Dus aan creativiteit was er zeker geen gebrek. Er moest af en toe wel wat bijgestuurd worden, maar dat deden ze prima.

Meer foto’s in het album.

In het kader van ons samenwerkingsproject ‘Wereldvliegers’ maken de leerlingen van het zesde leerjaar kennis met de 5 wereldgodsdiensten en het Vrijzinnig Humanisme. Door dit project ervaren onze leerlingen de gelijkenissen en verschillen tussen de verschillende levensbeschouwingen. Interlevensbeschouwelijke dialoog is geen dialoog over verschillen en gelijkenissen. Het is vanuit het verschil op zoek gaan naar datgene wat verbindend is. Naar aanleiding van dit project bezochten we in Sint-Gillis de kerk Sint-Egidiuskerk en in Sint-Niklaas het Huis van de Mens, de moskee Al-Houda en de Evangelische kerk. Onze leerlingen kregen uitleg omtrent de levensbeschouwing, de structuur en de functies van de levensbeschouwelijke ruimtes. Het was een zeer fijne en leerrijke ervaring voor onze leerlingen. Als afsluiter van ons samenwerkingsproject hebben de leerlingen het spel ‘De wereldvliegers’ gespeeld. Met dit spel kregen de leerlingen inzicht in de gelijkenissen en verschillen. En het maakte hen ook wegwijs in de diverse en multiculturele samenleving, waarin we de dag van vandaag in leven.
6de leerjaar
Fouzia El Moussaoui

ILC project ‘Wereldvliegers’

In het kader van ons samenwerkingsproject ‘Wereldvliegers’ maken de leerlingen van het zesde leerjaar kennis met de 5 wereldgodsdiensten en het Vrijzinnig Humanisme. Door dit

Lees meer»