Rots en Water

In het 4de leerjaar deden we deze week de eerste keer een lesje Rots en Water. Dit is een psycho-fysieke sociale vaardigheidstraining. We leren hier ons zelfvertrouwen opbouwen, we hebben respect voor elkaar. De kinderen leren sterk op hun benen staan (Rots) maar tegelijkertijd ook af en toe eens toe geven (Water) . Ook het aangeven van grenzen is een doel dat we hier willen behalen.

Bij het begin van de les zoeken we onze veilige plaats op. Op blote voeten doen we een aantal spelletjes. Omdat dit op blote voeten is, hebben we meer voeling met de grond, staan we steviger op onze benen. Gronden en centreren heeft een centrale plaats in deze lessen. De focus vasthouden is in alle spelletjes ook heel belangrijk!

We zijn gestart met een tikspelletje. Even checken wie stevig op de benen staat als hij of zij getikt wordt. Kunnen we tegen ons verlies? Of is dat moeilijk en worden we dan snel boos?

De les sluiten we steeds af met de Rots en Water groet. We hebben respect voor elkaar.

Na een Rots en Wateractiviteit krijgen de leerlingen een aantal ‘monsterpuntjes’. Zo sparen ze klassikaal voor een beloning: een lange speeltijd, een extra knutselactiviteit, een toontasticfilmpje maken ,…

Zorgco juf Els

6de leerjaar
Els Thiron

Staying alive!

Veel mensen krijgen een hartfalen buiten het ziekenhuis. Door reanimatielessen in het basisonderwijs op te starten kunnen al heel wat levens gered worden. Wij zijn

Lees meer»
6de leerjaar
Els Thiron

Smaakroute met LEF

Vrijdag fietsten we doorheen de verschillende deelgemeenten van Sint-Gillis-Waas langs Lokale, Ecologische en Faire bedrijven. Ons avontuur startte bij Oxfam wereldwinkel waar we wat meer

Lees meer»