
De leerlingen van het tweede en zesde leerjaar werkten de voorbije weken aan twee inspirerende ILC-projecten.
Het tweede leerjaar ging aan de slag met “Samen kleuren wij de wereld”, terwijl het zesde leerjaar werkte rond “Onze droom voor een duurzame gemeente”.
In het tweede leerjaar droomden de kinderen over een kleurrijke, gezonde aarde waar iedereen goed voor zorgt. Ze lieten zich inspireren door verschillende levensbeschouwingen en door het prachtige boek ‘Kleine Adam’ van Mariette Vanhalewijn. Vanuit dit verhaal dachten de leerlingen na over hoe zij de wereld mooier kunnen maken. Hun creatieve werk leidde tot een kleurrijke aardbol vol leven en hoop. De potloden tonen hoe zij samen kleur geven aan een mooiere wereld.

Het zesde leerjaar keek verder naar de toekomst en dacht na over hoe onze gemeente er zou kunnen uitzien als iedereen samenwerkt voor een duurzame toekomst. Ze lieten zich inspireren door Frida’s coole klimaatboek (verhaal 22, p. 50) en gingen daarna creatief aan de slag rond vijf thema’s:
- Groene gemeente: met toekomstbomen vol hartenblaadjes waarop hun dromen voor meer bossen en speelplekken staan.
- Samenleven in vrede: met een muur van liefde vol warme boodschappen van respect en verbondenheid.
- Eerlijke gemeente: met weegschalen van (on)gelijkheid die tonen hoe iedereen eerlijke kansen verdient.
- Gezonde gemeente: met een plattegrond van een leefbare gemeente vol fietspaden, sportzones en frisse lucht.
- Duurzame gemeente: met kleurrijke posters die tips geven voor een groener en milieuvriendelijker leven.


Een deel van deze prachtige werkjes is bovendien te bewonderen op de expo De Route – De duurzame toekomst van onze gemeente door de ogen van onze kinderen.
Van maandag 3 november tot vrijdag 26 december 2025
Meer info vind je op de website van de gemeente: https://www.sint-gillis-waas.be/activiteiten/detail/288/expo-de-route-de-duurzame-toekomst-van-onze-gemeente-door-de-ogen-van-onze-kinderen
Samen tonen de leerlingen dat iedereen kan bijdragen aan een wereld vol zorg, kleur en hoop.




